Ke Udara

{{nowplay.song.artist}}

{{nowplay.song.track}}

Ke Udara

SINAR

Menyinari Hidupmu

Segmen Terkini

{{currentshow.name}}

{{currentshow.description}}

Segmen Terkini

SINAR

Menyinari Hidupmu

{{nowplay.song.artist}} Album Art Ke Udara

{{nowplay.song.track}}

{{nowplay.song.artist}}

Album Art Ke Udara

SINAR

Menyinari Hidupmu

{{currentshow.name}} {{currentshow.name}} Segmen Terkini

{{currentshow.name}}

{{currentshow.description}}

HITZ Segmen Terkini

SINAR

Menyinari Hidupmu

trending

Petua Nak Elakkan Minyak Mercik Ketika Goreng Ayam

Ahh! Kalau goreng ayam mesti akan takut akan minyak mercik!
28 Jul 2021, 07:00 AM

Mesti ramai orang takut nak goreng ayam atau ikan sebab tak nak kena minyak panas, betul tak? Selalu masak je mesti minyak akan mercik dekat tangan atau muka. Tapi korang tak perlu risau dah, ini ada petua nak elakkan minyak mercik semasa menggoreng.

1. Garam halus

petua nak elakkan minyak merecik semasa menggoreng ayam

Letak sedikit garam halus ke dalam minyak yang telah panas. Masa masukkan garam tu akan bunyi macam meletup-letup sikit tapi tak terpercik. Lepas bunyi letup tu hilang, baru boleh masukkan bahan yang nak digoreng.

2. Potongan halia

petua nak elakkan minyak merecik semasa menggoreng ayam

Sebelum menggoreng, masukkan 2 atau 3 hiris halia ke dalam minyak yang telah dipanaskan. Petua ni, takdelah kata minyak langsung tak terpercik. Kalau ada pun, sangat perlahan & tak kuat. Teknik ni juga akan buat masakan korang berbau lebih wangi.

3. Guna tepung

petua nak elakkan minyak merecik semasa menggoreng ayam

Petua ini amat berkesan ketika menggoreng ikan keli. Masukkan sedikit tepung gandum ke dalam minyak yang panas sebelum masukkan ikan. Lakukan setiap kali korang masukkan ikan baru. Teknik ni dapat mengelakkan ikan daripada melekat.

petua nak elakkan minyak merecik semasa menggoreng ayam

Okay jadi lepas ni korang dah tak perlu risau ya kalau tangan atau muka terpecik dengan minyak panas.

Sumber: Mios Kitchen

Filled Under :


*Kami mempunyai hak untuk memadamkan komen yang menyentuh sensitiviti/tidak bersesuaian.